HEMA

over HEMA

Op 4 november 1926 opende de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, kortweg H.E.M.A., de eerste winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Een warenhuis voor de gewone man waar producten werden verkocht tegen eenheidsprijzen van 10, 25 en 50 cent. Vanaf de eerste dag stond HEMA voor eenvoud, duidelijkheid, kwaliteit en eerlijkheid. In 1927 werd een HEMA buiten Amsterdam geopend en één jaar later waren er al tien vestigingen.  Vanaf 1958 opende HEMA in hoog tempo nieuwe filialen, met als doel in elke grote plaats een vestiging. HEMA was in de jaren ’50 de eerste franchiseorganisatie in Nederland en is nog steeds de grootste franchisegever van Nederland. Het aantal vestigingen groeit nog steeds snel. Inmiddels zijn er winkels in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Spanje.

het merk HEMA

Al voordat het woord ‘huismerk’ werd uitgevonden, maakte HEMA alle artikelen al zelf: 100% HEMA. En daarin zie je altijd één ding terug: 100% bijzondere eenvoud. Dat zit in de HEMA genen, van winkelvloer en distributiecentrum tot hoofdkantoor. Bij alles wat HEMA doet, denkt en wil, draait het dáárom. Gewone dingen bijzonder maken. Dat maakt HEMA bijzonder en toch zo gewoon.

design

HEMA gelooft in het plezier van kleine dingen en ontwerpt daarom alles zelf. Zodat je in elk artikel die typische HEMA stijl herkent: eigentijds, fris, nuchter én gebruiksvriendelijk, met een ondertoon van zelfrelativering en optimisme. Zelfs de meest dagelijkse dingen zien er bijzonder uit. Omdat gewoon zo mooi kan zijn.

prijs & kwaliteit

Om het jou nóg makkelijker te maken, kiest HEMA alleen de beste basisartikelen en test die zelf, zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Dat geldt voor de bekende HEMA helden én voor alle nieuwe producten en diensten waarmee HEMA blijft verrassen. Steeds wordt gekeken hoe de artikelen nog beter, leuker en mooier kunnen worden. Met altijd weer die verrassend lage prijs. Die spreekt voor zich. Net als de service: bevalt een HEMA product niet, dan krijg je je geld terug. Zonder discussie.

winkelformules

Vroeger kwam de klant naar de winkels. Nu komt HEMA ook naar de klant. Met nieuwe winkelformules speelt HEMA in op nieuwe wensen. Bijvoorbeeld met kleine winkels voor de snelle boodschap in dorpen en op stations, of juist extra grote HEMA’s waar de echte shoppers hun winkelhart kunnen ophalen. En thuis kan iedereen ontspannen genieten van de makkelijkste HEMA van allemaal: hema.nl, de internetwinkel die vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week open is. Iedereen z’n eigen HEMA.

de organisatie

HEMA is in 1926 gestart als dochterbedrijf van KBB (De Bijenkorf). In 1999 werd HEMA onderdeel van Vendex/KBB, het latere Maxeda. HEMA is sinds juni 2007 onderdeel van Lion Capital. Lion Capital is in 2004 opgericht en richt zich uitsluitend op de consumentenmarkt, met de focus op retail, food- en drankenhandel. De afgelopen jaren is met succes geïnvesteerd in verschillende Europese bedrijven in de consumentensector.

Meer informatie over HEMA kun je vinden op de Engelstalige corporate website

winkelmandje