HEMA
over HEMA
Een leuk en makkelijk leven hoeft helemaal niet duur te zijn, vindt HEMA. Loop de winkels binnen en je ziet het meteen: nergens anders vind je die opvallende combinatie van alleen de beste artikelen voor het dagelijkse leven, met een eigen, bijzondere vormgeving, voor verrassend lage prijzen. Nergens anders kom je die eigenzinnige winkelinrichting tegen. En de medewerkers staan altijd voor je klaar: trots, betrokken, met hart voor hún HEMA. Dat maakt HEMA uniek. Echt HEMA

HEMA’s verhaal

Tijdens de grote economische crisis in de jaren twintig van de vorige eeuw is HEMA als droom ontstaan. Zou het geen fantastisch idee zijn een winkel te openen speciaal voor mensen met een kleine beurs? Wil je ook weten waar HEMA in de 21e eeuw voor staat? Je kunt het complete verhaal nalezen.

download PDF HEMA’s verhaal

design

toon
HEMA gelooft in het plezier van kleine dingen en ontwerpt daarom alles zelf. Zodat je in elk artikel die typische HEMA stijl herkent: eigentijds, fris, nuchter én gebruiksvriendelijk, met een ondertoon van zelfrelativering en optimisme. Zelfs de meest dagelijkse dingen zien er bijzonder uit. Omdat gewoon zo mooi kan zijn.

prijs & kwaliteit

toon
Om het jou nóg makkelijker te maken, kiest HEMA alleen de beste basisartikelen en test die zelf, zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Dat geldt voor de bekende HEMA helden én voor alle nieuwe producten en diensten waarmee HEMA blijft verrassen. Steeds wordt gekeken hoe de artikelen nog beter, leuker en mooier kunnen worden. Met altijd weer die verrassend lage prijs. Die spreekt voor zich. Net als de service: bevalt een HEMA product niet, dan krijg je je geld terug. Zonder discussie.

merk

toon
Al voordat het woord ‘huismerk’ werd uitgevonden, maakte HEMA alle artikelen al zelf: 100% HEMA. En daarin zie je altijd één ding terug: 100% bijzondere eenvoud. Dat zit in de HEMA genen, van winkelvloer en distributiecentrum tot bakkerijen en hoofdkantoor. Bij alles wat HEMA doet, denkt en wil, draait het dáárom. Gewone dingen bijzonder maken. Dat maakt HEMA bijzonder en toch zo gewoon.

winkelformules

toon
Vroeger kwam de klant naar de winkels. Nu komt HEMA ook naar de klant. Met nieuwe winkelformules speelt HEMA in op nieuwe wensen. Bijvoorbeeld met kleine winkels voor de snelle boodschap in dorpen en stations, of juist extra grote HEMA’s waar de echte shoppers hun winkelhart kunnen ophalen. En thuis kan iedereen ontspannen genieten van de makkelijkste HEMA van allemaal: de internetwinkel die vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week open is. Iedereen z’n eigen HEMA.

van iedereen voor iedereen

toon
Door het systeem van lage eenheidsprijzen stond HEMA in het begin bekend als een armeluiswinkel, waar rijke mensen liever niet gezien wilden worden. Nog steeds geldt: arme mensen hebben lage prijzen nodig, rijke mensen houden ervan; dus werd het dienstmeisje gestuurd. De eenheidsprijzen zijn al lang losgelaten, maar nog steeds biedt HEMA een vast assortiment tegen lage prijzen. Inmiddels hebben klanten uit alle lagen van de bevolking de weg naar HEMA gevonden.

ambitie

toon
HEMA wil nummer één zijn. De beste in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk én ver daarbuiten. HEMA gelooft dat de oer-Hollandse succesformule van bijzondere eenvoud bij iedereen werkt. Waar ook ter wereld: van stad tot platteland, van Amsterdam tot Tokio.

grootste uitdaging

toon
Elke klant is anders. Iedereen heeft z’n eigen smaak, z’n eigen gewoonten, z’n eigen achtergrond en z’n eigen omgangsvormen. De grootste uitdaging is daar als geen ander op in te spelen, zonder de essentie van HEMA uit het oog te verliezen. Want HEMA blijft HEMA. Overal en altijd.

HEMA medewerkers

toon
De medewerkers van HEMA maken het verschil. Zij zijn trots, betrokken en klantgericht. Ze inspireren anderen met hun enthousiasme, zetten net die paar stappen extra en verleggen hun grenzen elke dag weer, om je te blijven verrassen. Ze motiveren, helpen, lossen problemen op, zoeken voortdurend naar verbeteringen en hebben lef, liefde en passie voor hun vak. Ze doen het gewone ongewoon goed. Zij zijn echt HEMA.

de organisatie

toon
HEMA is in 1926 gestart als dochterbedrijf van KBB (De Bijenkorf). In 1999 werd HEMA onderdeel van Vendex/KBB, het latere Maxeda. HEMA is sinds juni 2007 onderdeel van Lion Capital. Lion Capital is in 2004 opgericht en richt zich uitsluitend op de consumentenmarkt, met de focus op retail, food- en drankenhandel. De afgelopen jaren is met succes geïnvesteerd in verschillende Europese bedrijven in de consumentensector.

HEMA bestaat uit de vier bedrijfsonderdelen:
  • hoofdkantoor
  • distributiecentrum
  • bakkerijen
  • winkels
De directie van HEMA bestaat uit:
  • Ronald van Zetten, directie voorzitter
  • Ad Walter, financieel directeur
  • Machiel Lagerweij, directeur verkoop
  • Alex Jonker, directeur logistiek
  • Rob Heesen, directeur categorieën food/horeca
basiseisen
HEMA producten worden getoetst op kwaliteit, milieu-vriendelijkheid en veiligheid
alles is huismerk
omdat HEMA alles zelf ontwikkelt, blijven de prijzen laag en de kwaliteit hoog
online winkelen
gemakkelijk, want hema.nl is 24 uur per dag, 7 dagen per week open