HEMA
veelgestelde vragen over verzekeringen

De veelgestelde vragen over HEMA verzekeringen staan hieronder vermeld. Voor meer vragen of informatie, neem contact met ons op.

download de algemene voorwaarden voor HEMA verzekeringen (PDF)

rechtsbijstandverzekering aanpassing 1 maart 2015

toon

Waarom heeft HEMA de rechtsbijstandverzekering aangepast?
De Consumentenbond heeft vorig jaar rechtsbijstandverzekeringen getest. Die van HEMA kwam niet als beste uit de test.  Dat willen we wel. Producten en diensten van HEMA staan immers voor een goede kwaliteit, voor een lage prijs. We hebben dus gekeken naar hoe wij onze rechtsbijstandverzekering beter kunnen maken. We denken dat we nu een heel goede verzekering kunnen bieden, voor een betaalbare prijs.

Wat is er precies veranderd?
De dekking van de huidige modules hebben we fors verbeterd. Daarnaast hebben we twee nieuwe aanvullende modules toegevoegd. We hebben de dekkingssom verhoogd van €12.500,- naar €40.000,- en de wachttijd is komen te vervallen. De drempel waarop wij zaken in behandeling nemen (franchise) hebben wij verlaagd van €225,- naar €175,-.
Verder heeft het Europese Hof van Justitie uitspraak gedaan over de vrije keuze van een advocaat. Hierdoor mag iedere klant met een rechtsbijstandverzekering kiezen wie voor hem of haar een procedure voert voor de rechter als een procedure nodig is. Als gevolg van deze uitspraak hebben wij net als andere verzekeraars de voorwaarden hierop aangepast.

Welke modules zijn toegevoegd?
De modules ‘Persoon & Familie’ en ‘Werk Overige zaken’ zijn nieuw toegevoegd. Voortaan is het mogelijk om u ook te verzekeren voor geschillen rondom erfrecht, personenrecht en ouderschap. Ook bij letsel of schade die anderen aan u toebrengen, krijgt u dan hulp. En naast de bestaande module ‘Ontslagzaken’ kunnen we u nu ook verzekeren voor overige zaken rondom uw werk. Daarvoor hebben we de module ‘Werk Overige zaken’.

Waarom is mijn premie verhoogd?
Bij een verbeterde rechtsbijstandverzekering hoort een andere premie. De dekkingen zijn fors uitgebreid en daar hoort een ander premieniveau bij. Gelukkig hebben wij de premieverhoging minimaal weten te houden, zodat onze goede prijs-kwaliteitverhouding in stand blijft.

Gaan de nieuwe voorwaarden ook gelden voor bestaande klanten?
Ja. De nieuwe voorwaarden gelden vanaf 1 maart 2015 voor iedereen.

Hoe lang gelden de oude voorwaarden nog?
Voor bestaande verzekerden gelden de bestaande voorwaarden HEMA Rechtsbijstandverzekering t/m 28 februari 2015. Op 1 maart gaan de nieuwe voorwaarden in. De oude voorwaarden blijven wel gelden voor eerder gemelde zaken. Voor nieuwe klanten geldt dat wanneer zij onze rechtsbijstandverzekering afsluiten vanaf 29 januari 2015, zij direct de verbeterde rechtsbijstandverzekering afsluiten. Voor hen gelden dan gelijk de nieuwe voorwaarden.

Wat is er gewijzigd in de vrije advocaatkeuze?
Het Europese Hof van Justitie heeft uitspraak gedaan over de vrije keuze van een advocaat. Hierdoor mag iedere klant met een rechtsbijstandverzekering kiezen wie voor hem of haar een procedure voert voor de rechter, als een procedure nodig is. Als gevolg van deze uitspraak hebben wij net als andere verzekeraars de voorwaarden van onze rechtsbijstandverzekering hierop aangepast.

Hoe sluit ik als bestaande verzekerde een nieuwe module af?
Dit doet u eenvoudig in uw online polismap. U logt in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. In uw polisoverzicht kunt u bij ‘Rechtsbijstandverzekering’ klikken op ‘inzien & wijzigen’. Hier staan de modules die u wel of niet gekozen hebt. U kunt dit gemakkelijk aanpassen door de ene aan te vinken en de andere uit te vinken.

Is er ook een dekking voor echtscheidingen?
Nee, onze rechtsbijstandverzekering biedt geen juridisch advies bij echtscheidingen. Wel heeft u recht op scheidingsmediation als u de module ‘Persoon & Familie’ heeft afgesloten. De mediator is een bemiddelaar, die in overleg gaat met u en uw partner. Het doel van de mediation is om vast te stellen of u en uw partner een verzoek tot echtscheiding kunnen indienen bij de rechtbank.

Wanneer gaan de wijzigingen in?
Per 1 maart 2015 gaan de wijzigingen op de bestaande rechtsbijstandverzekeringen in. De nieuwe voorwaarden staan op onze website.

inloggen

toon

Het inloggen in de online polismap lukt niet. Wat moet ik doen?

Wanneer het inloggen in de online polismap niet werkt, checkt u dan eerst goed of u de juiste inloggegevens invoert. Het wachtwoord is hoofdlettergevoelig. Dat betekent dat u hoofdletters dient te gebruiken als u heeft gekozen voor een wachtwoord met hoofdletters. 
Let u goed op dat u als volgt inlogt in uw online polismap:
- U gaat naar www.hemaverzekeringen.nl
- U klikt rechtsboven op 'inloggen mijn polismap'.
- In het inlogscherm vult u uw gebruikersnaam en wachtwoord in.

Weet u uw wachtwoord of gebruikersnaam niet meer? Klik dan op ‘gebruikersnaam of wachtwoord vergeten’. U ontvangt direct een e-mail met uw gebruikersnaam/wachtwoord op het bij ons bekende e-mailadres.

wachtwoord en/of gebruikersnaam

toon

Ik heb een nieuw wachtwoord en/of gebruikersnaam aangevraagd voor mijn online polismap, maar ik heb niets ontvangen. Wat moet ik doen?

De e-mails die automatisch door ons worden verstuurd kunnen in de ongewenste e-mail of spambox terecht komen. Wij raden u aan om dit te controleren. Wanneer deze e-mail ook niet in de spambox te vinden is dan kunt u een e-mail sturen naar info@hemaverzekeringen.nl

verzekering afsluiten

toon

Hoe kan ik een nieuwe verzekering afsluiten?

Op www.hemaverzekeringen.nl kunt u snel en eenvoudig uw premie berekenen voor de volgende verzekeringen: auto, motor, brommer, caravan, reis, dier, woon, fiets, aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Bent u tevreden met de premie? Dan kunt u de vervolgstappen doorlopen en zo de verzekering afsluiten.
Bent u al klant van HEMA Verzekeringen? Dan kunt u een nieuwe verzekering toevoegen nadat u bent ingelogd in uw online polismap.

persoonsgegevens wijzigen

toon

Hoe kan ik mijn persoonsgegevens wijzigen?

Via uw eigen online polismap kunt u uw gegevens inzien en direct online wijzigen. Bijvoorbeeld als u gaat verhuizen. U kunt dan uw adres aanpassen in uw polismap onder de knop ‘Persoonsgegevens’ in het linkermenu. Ook kunt u daar uw e-mailadres of rekeningnummer wijzigen.

verzekering opzeggen

toon

Hoe kan ik een verzekering opzeggen?

Bij HEMA Verzekeringen kunt u uw verzekering dagelijks opzeggen. Dit regelt u zelf in uw online polismap. Zodra u bent ingelogd klikt u op de knop 'Inzien & Wijzigen' en klikt u op ‘opzeggen’. Vervolgens vult u de gewenste einddatum in. Door op ‘bevestigen’ te klikken wordt de verzekering beëindigd op de door u ingevulde datum.

facturen

toon

Ik wil graag mijn facturen bekijken, hoe doe ik dat?

Bij HEMA Verzekeringen betaalt u de premie met een automatische incasso. De premie wordt in de 1e week van de maand automatisch van uw rekening afgeschreven. U kunt de factuur vervolgens bekijken in uw online polismap onder de knop ‘Factuuroverzicht’.

automatische incasso

toon

De automatische incasso is mislukt, hoe kan ik alsnog betalen?

Als de automatische incasso van uw premie een keer mislukt, dan is dat geen probleem. U ontvangt van ons een betalingsherinnering zodat u eenvoudig met iDEAL kunt betalen. Is uw rekeningnummer geblokkeerd of heeft u liever dat het bedrag voortaan van een ander rekeningnummer wordt afgeschreven? Dan kunt u uw rekeningnummer wijzigen in uw online polismap. Ga hiervoor naar www.hemaverzekeringen.nl en klik op inloggen polismap.

schade melden

toon

Ik heb schade gehad. Hoe kan ik mijn schade melden?

Acute schade kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch melden bij de alarmcentrale: 071 - 3641 832.

U kunt schade ook melden via uw online polismap. Ga naar www.hemaverzekeringen.nl en klik op 'Inloggen polismap'.
Print de pdf van het schadeformulier, vul deze in en stuur hem naar:
HEMA Verzekeringen
Afdeling schade
Postbus 409
2600 AK Delft
of stuur het ingevulde schadeformulier per e-mail naar schadeteam@hemaverzekeringen.nl

nieuwe of andere auto

toon

Ik heb een nieuwe auto. Hoe kan ik de wijziging doorgeven?

Krijgt u binnenkort een nieuwe auto en wilt u die weer bij HEMA verzekeren? Dat kunt u zelf regelen in uw online polismap. U vindt een overzicht van uw verzekeringen in uw online polismap. Daarvoor gaat u naar www.hemaverzekeringen.nl en klikt u op ‘Inloggen polismap ’. Via de knop ’Inzien & Wijzigen’ kunt u de verzekering voor uw huidige auto stopzetten. Vervolgens kunt u via de link ‘Nog een polis toevoegen’ uw nieuwe auto verzekeren.

nu al aanmelden
Hebt u uw nieuwe auto nog niet? U kunt hem toch alvast bij HEMA verzekeren. Dat kan als u het kenteken en de meldcode weet: het vier-cijferige nummer op het kentekenbewijs. Daarmee kunnen we uw auto aanmelden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Als ingangsdatum geeft u de datum op dat u uw nieuwe auto op gaat halen.

direct verzekerd
U kunt uw nieuwe HEMA autoverzekering vandaag nog in laten gaan. Dat kan tot vanavond 21:00 uur. Als u uw verzekering na 21:00 uur activeert, is uw auto pas vanaf morgen verzekerd. Let op dat u in dat geval de datum van morgen invult als ingangsdatum.

schadevrije jaren

toon

Ik weet mijn schadevrije jaren niet. Wat moet ik nu doen?

U bouwt tijdens elk jaar dat u schadevrij rijdt een schadevrij jaar op. U kunt uw aantal schadevrije jaren van een auto opvragen bij Roy Data, het centrale systeem van verzekeraars waar deze gegevens digitaal zijn opgeslagen. Ook kunt u de schadevrije jaren opvragen bij uw vorige verzekeringsmaatschappij.

Schadevrije jaren opgebouwd met een brommer worden niet in Roydata geregistreerd. U ontvangt van uw vorige verzekeringsmaatschappij een verklaring schadevrije jaren. Deze verklaring  kunt u naar ons mailen. Zo kunt u schadevrije jaren opgebouwd bij uw vorige maatschappij, meenemen naar een HEMA Brommerverzekering.

Het is niet mogelijk om schadevrije jaren opgebouwd met bijvoorbeeld een auto over te nemen naar een brommer- of motorverzekering.

de voordelen
  • altijd lage premies
  • complete dekking
  • voorwaarden in begrijpelijke taal
  • dagelijks opzegbaar
  • snel online uw premie berekenen en afsluiten
  • zelf eenvoudig uw wijzigingen doorvoeren in de online polismap
Kijk voor de voorwaarden van het herroepingsrecht bij de algemene voorwaarden. Alle prijzen zijn inclusief BTW.