HEMA
veelgestelde vragen over verzekeringen

De veelgestelde vragen over HEMA verzekeringen staan hieronder vermeld. Voor meer vragen of informatie, neem contact met ons op.

bonus-malus aanpassing 1 juli 2014

toon

Waarom wordt mijn bonus-malustrede per 1 juli gewijzigd?
In uw geval loopt een verzekeringsjaar van1 juli tot 1 juli. We maken dan ook op 1 juli de balans op. Heeft u in het afgelopen verzekeringsjaar geen schade gemeld? Dan krijgt u per 1 juli 2014 een schadevrij jaar en een bonus-malustrede (BM-trede) erbij.    

Ik heb schade gehad. Hoe wordt mijn bonus-malustrede aangepast?
Uw nieuwe BM-trede wordt bepaald aan de hand van het aantal schades dat u in het afgelopen verzekeringsjaar heeft gemeld. Op bladzijde 8 van onze bijzondere voorwaarden bij de autoverzekering vindt u de bonus-malustabel. Hier kunt u precies zien wat uw nieuwe BM-trede wordt. Voorbeeld: u heeft op dit moment BM-trede 15. Heeft u één schade gemeld? Dan zakt u naar BM-trede 9. De BM-korting wordt 55% in plaats van 75%. Heeft u geen schade gehad? Dan wordt uw BM-trede 16 en krijgt u een schadevrij jaar erbij. Uw premie wordt dan lager. Heeft u op dit moment de hoogste BM-trede, namelijk trede 20. Dan blijft uw premie gelijk. U krijgt natuurlijk wel een schadevrij jaar erbij. 

Ik heb geen schade gehad. Hoe wordt mijn BM-trede aangepast?
Als u in het afgelopen verzekeringsjaar geen schade heeft gehad, dan krijgt u een schadevrij jaar en BM-trede erbij. Uw premie wordt dan lager.
Voorbeeld: U heeft op dit moment 8 schadevrije jaren en BM-trede 15. Heeft u geen schade gemeld? Dan wordt uw aantal schadevrije jaren aangepast naar 9 en uw BM-trede naar 16.

Waarom is mijn premie niet gewijzigd?
Er zijn twee situaties waarin uw premie gelijk blijft:
1. U heeft op dit moment BM-trede 20. BM-trede 20 is de hoogste trede waarbij u de hoogst mogelijke BM-korting ontvangt, namelijk 80%. Heeft u in het afgelopen verzekeringsjaar geen schade gemeld? Dan krijgt u natuurlijk wel een extra schadevrij jaar erbij.
2. U heeft een no-claimbeschermer en in het afgelopen verzekeringsjaar één schade gemeld. Als u een no-claim beschermer heeft dan kunt u één keer per verzekeringsjaar een schade claimen zonder dat uw premie omhoog gaat. Uw BM-trede blijft dan gelijk, maar uw aantal schadevrije jaren gaat wel omlaag.

Wat wordt mijn nieuwe premie?
In uw factuuroverzich ziet u de gewijzigde premie over de maand juli. Deze kunt u vanaf 5 juli vinden in uw online polismap. Log hiervoor in op www.hemaverzekeringen.nl en ga naar ‘factuuroverzicht’. Klik op ‘bekijk details’ om de gespecificeerde factuur te kunnen bekijken.

Mijn premie is omhoog gegaan. Waarom?
U heeft in het afgelopen verzekeringsjaar een schade gemeld die van invloed is op uw BM-trede. U bent gezakt op de bonus-malusladder, hierdoor is uw premie aangepast. In uw factuuroverzich ziet u de gewijzigde premie over de maand juli. Deze kunt u vanaf 5 juli vinden in uw online polismap. Log hiervoor in op www.hemaverzekeringen.nl en ga naar ‘factuuroverzicht’. Klik op ‘bekijk details’ om de gespecificeerde factuur te kunnen bekijken.

Ik heb een no-claimbeschermer. Wat gebeurt er met mijn BM-trede?
Heeft u een no-claimbeschermer afgesloten? Dan kunt u één keer per jaar een schade claimen zonder dat uw premie omhoog gaat. Uw BM-trede blijft gelijk, maar uw schadevrije jaren gaan in dit geval wel omlaag. Heeft u meer dan een één schade gemeld? Dan wordt uw BM-trede wel aangepast.

Ik wil mijn schade terugbetalen. Hoe kan ik dat doen?
U kunt een schade binnen 3 maanden na het begin van het volgende jaar dat uw auto bij ons verzekerd is terugbetalen. Wilt u uw schade terugbetalen? Neem dan contact op met onze schadeafdeling via schadeteam@hemaverzekeringen.nl. Zij kunnen u hiermee verder helpen. 

Ik heb mijn schade terugbetaald. Wat nu?
Heeft u een schade terugbetaald, maar bent u toch gezakt op de bonus-malusladder? Neem dan contact op met onze schadeafdeling via schadeteam@hemaverzekeringen.nl. Zij kunnen u hiermee verder helpen.

Hoeveel schadevrije jaren heb ik opgebouwd?
Uw schadevrije jaren kunt u vinden in uw online polismap. Log hiervoor in op www.hemaverzekeringen.nl en ga naar ‘inzien & wijzigen’ bij uw autoverzekering. Klik vervolgens op ‘bekijk uw schadevrije jaren’. Hier vindt u uw schadevrije jaren en BM-trede.

inloggen

toon

Het inloggen in de online polismap lukt niet. Wat moet ik doen?

Wanneer het inloggen in de online polismap niet werkt, checkt u dan eerst goed of u de juiste inloggegevens invoert. Het wachtwoord is hoofdlettergevoelig. Dat betekent dat u hoofdletters dient te gebruiken als u heeft gekozen voor een wachtwoord met hoofdletters. 
Let u goed op dat u als volgt inlogt in uw online polismap:
- U gaat naar www.hemaverzekeringen.nl
- U klikt rechtsboven op 'inloggen mijn polismap'.
- In het inlogscherm vult u uw gebruikersnaam en wachtwoord in.

Weet u uw wachtwoord of gebruikersnaam niet meer? Klik dan op ‘gebruikersnaam of wachtwoord vergeten’. U ontvangt direct een e-mail met uw gebruikersnaam/wachtwoord op het bij ons bekende e-mailadres.

wachtwoord en/of gebruikersnaam

toon

Ik heb een nieuw wachtwoord en/of gebruikersnaam aangevraagd voor mijn online polismap, maar ik heb niets ontvangen. Wat moet ik doen?

De e-mails die automatisch door ons worden verstuurd kunnen in de ongewenste e-mail of spambox terecht komen. Wij raden u aan om dit te controleren. Wanneer deze e-mail ook niet in de spambox te vinden is dan kunt u een e-mail sturen naar info@hemaverzekeringen.nl

verzekering afsluiten

toon

Hoe kan ik een nieuwe verzekering afsluiten?

Op www.hemaverzekeringen.nl kunt u snel en eenvoudig uw premie berekenen voor de volgende verzekeringen: auto, motor, brommer, caravan, reis, dier, woon, fiets, aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Bent u tevreden met de premie? Dan kunt u de vervolgstappen doorlopen en zo de verzekering afsluiten.
Bent u al klant van HEMA Verzekeringen? Dan kunt u een nieuwe verzekering toevoegen nadat u bent ingelogd in uw online polismap.

persoonsgegevens wijzigen

toon

Hoe kan ik mijn persoonsgegevens wijzigen?

Via uw eigen online polismap kunt u uw gegevens inzien en direct online wijzigen. Bijvoorbeeld als u gaat verhuizen. U kunt dan uw adres aanpassen in uw polismap onder de knop ‘Persoonsgegevens’ in het linkermenu. Ook kunt u daar uw e-mailadres of rekeningnummer wijzigen.

verzekering opzeggen

toon

Hoe kan ik een verzekering opzeggen?

Bij HEMA Verzekeringen kunt u uw verzekering dagelijks opzeggen. Dit regelt u zelf in uw online polismap. Zodra u bent ingelogd klikt u op de knop 'Inzien & Wijzigen' en klikt u op ‘opzeggen’. Vervolgens vult u de gewenste einddatum in. Door op ‘bevestigen’ te klikken wordt de verzekering beëindigd op de door u ingevulde datum.

facturen

toon

Ik wil graag mijn facturen bekijken, hoe doe ik dat?

Bij HEMA Verzekeringen betaalt u de premie met een automatische incasso. De premie wordt in de 1e week van de maand automatisch van uw rekening afgeschreven. U kunt de factuur vervolgens bekijken in uw online polismap onder de knop ‘Factuuroverzicht’.

automatische incasso

toon

De automatische incasso is mislukt, hoe kan ik alsnog betalen?

Als de automatische incasso van uw premie een keer mislukt, dan is dat geen probleem. U ontvangt van ons een betalingsherinnering zodat u eenvoudig met iDEAL kunt betalen. Is uw rekeningnummer geblokkeerd of heeft u liever dat het bedrag voortaan van een ander rekeningnummer wordt afgeschreven? Dan kunt u uw rekeningnummer wijzigen in uw online polismap. Ga hiervoor naar www.hemaverzekeringen.nl en klik op inloggen polismap.

schade melden

toon

Ik heb schade gehad. Hoe kan ik mijn schade melden?

Acute schade kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch melden bij de alarmcentrale: 071 - 3641 832.

U kunt schade ook melden via uw online polismap. Ga naar www.hemaverzekeringen.nl en klik op 'Inloggen polismap'.
Print de pdf van het schadeformulier, vul deze in en stuur hem naar:
HEMA Verzekeringen
Afdeling schade
Postbus 409
2600 AK Delft
of stuur het ingevulde schadeformulier per e-mail naar schadeteam@hemaverzekeringen.nl

nieuwe of andere auto

toon

Ik heb een nieuwe auto. Hoe kan ik de wijziging doorgeven?

Krijgt u binnenkort een nieuwe auto en wilt u die weer bij HEMA verzekeren? Dat kunt u zelf regelen in uw online polismap. U vindt een overzicht van uw verzekeringen in uw online polismap. Daarvoor gaat u naar www.hemaverzekeringen.nl en klikt u op ‘Inloggen polismap ’. Via de knop ’Inzien & Wijzigen’ kunt u de verzekering voor uw huidige auto stopzetten. Vervolgens kunt u via de link ‘Nog een polis toevoegen’ uw nieuwe auto verzekeren.

nu al aanmelden
Hebt u uw nieuwe auto nog niet? U kunt hem toch alvast bij HEMA verzekeren. Dat kan als u het kenteken en de meldcode weet: het vier-cijferige nummer op het kentekenbewijs. Daarmee kunnen we uw auto aanmelden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Als ingangsdatum geeft u de datum op dat u uw nieuwe auto op gaat halen.

direct verzekerd
U kunt uw nieuwe HEMA autoverzekering vandaag nog in laten gaan. Dat kan tot vanavond 21:00 uur. Als u uw verzekering na 21:00 uur activeert, is uw auto pas vanaf morgen verzekerd. Let op dat u in dat geval de datum van morgen invult als ingangsdatum.

schadevrije jaren

toon

Ik weet mijn schadevrije jaren niet. Wat moet ik nu doen?

U bouwt tijdens elk jaar dat u schadevrij rijdt een schadevrij jaar op. U kunt uw aantal schadevrije jaren van een auto opvragen bij Roy Data, het centrale systeem van verzekeraars waar deze gegevens digitaal zijn opgeslagen. Ook kunt u de schadevrije jaren opvragen bij uw vorige verzekeringsmaatschappij.

Schadevrije jaren opgebouwd met een brommer worden niet in Roydata geregistreerd. U ontvangt van uw vorige verzekeringsmaatschappij een verklaring schadevrije jaren. Deze verklaring  kunt u naar ons mailen. Zo kunt u schadevrije jaren opgebouwd bij uw vorige maatschappij, meenemen naar een HEMA Brommerverzekering.

Het is niet mogelijk om schadevrije jaren opgebouwd met bijvoorbeeld een auto over te nemen naar een brommer- of motorverzekering.

de voordelen
  • altijd lage premies
  • complete dekking
  • voorwaarden in begrijpelijke taal
  • dagelijks opzegbaar
  • snel online uw premie berekenen en afsluiten
  • zelf eenvoudig uw wijzigingen doorvoeren in de online polismap
Kijk voor de voorwaarden van het herroepingsrecht bij de algemene voorwaarden. Alle prijzen zijn inclusief BTW.