beleid en strategie

In 2021 introduceerden we onze nieuwe strategie, die aansluit op wat HEMA al jaren doet: een beter alledaags leven creëren voor onze klanten in een mooiere wereld. Met onze Nederlandse kijk op het dagelijkse leven, zijn we er voor iedereen. We richten ons op producten die langer meegaan, met een kleiner assortiment dat met aandacht voor mens en milieu gemaakt is en een betere kwaliteit heeft. Samen met alle medewerkers en externe stakeholders willen we onze ambities waarmaken.

onze strategie

gaat langer mee

Om producten te maken die langer meegaan, kijken we bij het ontwerp van onze producten naar drie fases: voor, tijdens en na gebruik door de klant. Dit betekent dat we zorgvuldig onze producten en materialen kiezen en produceren met aandacht voor mens en milieu. We helpen klanten om hun producten langer te gebruiken en goed te onderhouden door ze tips te geven. Ook bieden we suggesties en oplossingen als zij hun producten niet meer kunnen of willen gebruiken. Als de producten daarbij geschikt zijn voor een breed publiek, is het een echt HEMA ontwerp.

productieketens in beeld

De producten van HEMA komen van over de hele wereld. In onze ketens staan werknemers en het verminderen van de milieu-impact centraal. Wij zorgen ervoor dat onze producten onder goede arbeidsomstandigheden en met respect voor het milieu worden gemaakt. We werken intensief samen met onze leveranciers, ketenpartners en internationaal erkende duurzaamheidsinitiatieven om dit te realiseren.

HEMA voor iedereen

HEMA is voor iedereen. We vinden het belangrijk om bij HEMA een plek te creëren waar iedereen zich welkom en aangesproken voelt. Dat zie je terug in onze producten en diensten, bijvoorbeeld de prothese-beha en de beauty-afdeling. Op de foto’s staan modellen van jong tot oud en met verschillende huidskleuren. Zo geven we een beter beeld van onze maatschappij.

HEMA maakt het alledaagse leven beter en de wereld mooier. We werken hieraan in onze hele keten: van een echt HEMA ontwerp tot een echt HEMA product voor onze klanten. We zijn trots dat we een aantal grondstoffen en materialen 100% duurzamer inkopen. Zo is palmolie in voedsel sinds 2018 RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) gecertificeerd en ons dons sinds 2019 RDS (Responsible Down Standard) gecertificeerd. Hier werken we nog meer aan:

behaalde resultaten

  1. ✓ 100% van onze cacao is sinds 2017 UTZ gecertificeerd
  2. ✓ 100% van ons dons is sinds 2018 RDS gecertificeerd
  3. ✓ 100% van alle palmolie in onze voedingsmiddelen is sinds 2018 duurzaam gewonnen middels de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RPSO)
  4. ✓ 100% van ons katoen is sinds 2019 duurzaam ingekocht via OCS, GOTS of BC
  5. ✓ 100% van onze thee en koffie is sinds 2021 UTZ of Rainforest Alliance gecertificeerd
  6. ✓ Sinds 2019 publiceren wij onze productielocaties op de website
  7. ✓ Met 75% van onze leveranciers werken we meer dan vijf jaar samen
  8. ✓ 100% van onze productielocaties in hoog risicolanden hebben een HEMA MRC audit gehad op mensenrechten en milieu
  9. ✓ 87% van de productielocaties in hoog risicolanden heeft na een jaar een BSCI audit (of gelijkwaardig) gehad

2022

we werken er hard aan om in 2022 de volgende mijlpalen te behalen:

  • alle producten van hout en papier zijn FSC gecertificeerd
  • alle papieren verpakkingen zijn van gerecycled papier of FSC gecertificeerd
  • alle palmolie in cosmetica is duurzaam gewonnen middels de Roundtable on Sustainable Palm Oil
  • alle vleesproducten hebben ten minste 1 ster Beter Leven
  • alle verse zuivelproducten zijn weidemelk of biologisch
  • alle vis en schelpdieren voeldoen aan ASC of MSC
  • in hoog risicolanden verder te werken aan het versterken van de positie van de werknemer in de keten met o.a. interne en externe klachtenmechanismen
  • in fabrieken zetten we een sterk beleid neer op milieu-impact en voeren we een CO2-nulmeting uit
  • zoeken we duurzamere alternatieven voor werpwerpproducten door het materiaal te verbeteren of er een hebruikbaar alternatief naast te zetten

op de lange termijn

We werken er aan dat zowel alle plastic en polyester producten, als alle plastic consumentenverpakkingen in 2025 van gerecycled materiaal of hernieuwbare grondstoffen gemaakt zijn. Ook zullen we op basis van de CO2-nulmeting nieuwe doelstellingen formuleren om onze milieu-impact te reduceren. We blijven samenwerken met onze partners en stakeholders om ons duurzaamheidsbeleid uit te voeren.

 

vind hier alle duurzaamheidsverslagen en GRI tabellen van de afgelopen jaren

lees meer