menu sluiten

Een goede nachtrust in een schoon bed

Wist je dat een schone, opgeruimde en frisse slaapkamer zorgt voor een goede nachtrust? Je lichaam maakt ’s nachts namelijk nieuwe lichaamscellen aan en daar kan het wel wat frisse lucht, oftewel zuurstof, bij gebruiken. Je raam op een kier laten staan, is daarom zeker aan te raden. Ruim je kamer ook op, zodat je geen overbodige prikkels om je heen hebt als je gaat slapen. Zo val je ontspannen in slaap. En je bed? Verschoon die eens in de week en sla ‘m overdag lekker open, dan krijgt de huisstofmijt geen kans om zich in je bed te nestelen.

Slaapkamer schoonmaken

Je slaapkamer kan er al snel rommelig uitzien, door beddengoed dat in hoopjes op je bed ligt en kledingstukken die rondslingeren. Neem daarom dagelijks een momentje om alles weer netjes op z’n plek te leggen. Daarnaast wordt het best snel stoffig in je slaapkamer, maar door regelmatig met een vochtige doek de stoffige oppervlaktes, zoals de vensterbank en nachtkastjes, af te nemen, blijft je kamer schoon. Haal ook een paar keer per week de stofzuiger door je slaapkamer om stofwolken en huisstofmijten te verwijderen.

Ventilatie van je slaapkamer

Voor een frisse slaapkamer is het aan te raden om je ramen ’s morgens helemaal open te zetten. Huisstofmijten houden hier niet van en ook vocht verdwijnt als je goed lucht. Houd het liefst ook ’s nachts je raam op een kier of zet het ventilatierooster open. Voor ventilatie van je slaapkamer zonder raam kan je de kamer op het ventilatiekanaal van je woning aan laten sluiten of investeren in een lucht reinigende ventilator.

Luchten van je dekbed

Klap je dekbed elke ochtend even open, in plaats van het meteen op te maken. Vouw je dekbed een paar keer dubbel richting het voeteneinde, trek het strak en klop je kussens even op: zo ziet je bed er alsnog netjes uit! Door je lakens zo te laten luchten, maken bacteriën, vocht en huisstofmijten geen kans. Daarna kan je het natuurlijk weer opmaken. Wekelijks je beddengoed luchten bij het raam helpt ook mee aan een schone en frisse slaapkamer.

Bescherming voor je beddengoed

In je slaap verlies je tot wel 2 liter vocht, per nacht! Als dit in je matras of je kussen terecht komt, gaan ze een stuk korter mee. Het is daarom verstandig om je matras en je kussen te beschermen tegen lichaamsvocht. Dit doe je door er een vocht absorberende hoes omheen te doen, zoals een molton. Een molton van waterdicht materiaal zorgt voor hygiënische bescherming van je beddengoed.

Keren matras

Om zo lang mogelijk plezier te hebben van je matras is het een goed idee om je matras maandelijks te draaien en te keren. Met draaien bedoelen we: het matras zo draaien dan het hoofdeinde het voeteneinde wordt en andersom. Met keren bedoelen we: het matras omkeren, dus de bovenkant waar je op ligt wordt de onderkant en andersom. Op die manier verdeel je de druk op je matras en zo gaat deze een stuk langer mee. Let op: sommige matrassen, zoals die van traagschuim, zijn niet geschikt om te keren.

Wassen van je beddengoed en dekbed

Lucht, voor een zo schoon mogelijk bed, je dekbed regelmatig in de buitenlucht. Eens in de paar maanden kan je je dekbed wassen in de wasmachine op maximaal 40 graden. Ook kussens kan je wassen en drogen, stop een paar tennisballen in de droger om de kussens lekker luchtig op te kloppen. Was je dekbedovertrek en lakens wekelijks, want die nemen als eerste lichaamsvocht op. Check altijd de waslabels voordat je het beddengoed zelf gaat reinigen.

Wist je dat...

eten kan helpen om in slaap te komen? Als je niet kunt slapen zou je moeder een kopje warme melk aanraden, maar wist je dat een banaan eten ook kan helpen om in slaap te vallen? Daar zit tryptofaan in, een stofje dat de aanmaak van serotonine bevordert. En dat zorgt er weer voor dat je sneller en makkelijker in slaap valt.

Wist je dat...

als je echt heel moe bent, maar je hebt nog een lange dag voor de boeg, dan kan een powernap helpen. Als je een dutje doet van 25 minuten, dan laad je echt even op voor de rest van de dag. Let er wel op dat je echt niet langer slaapt dan die 25 minuten, want dat kan er juist weer voor zorgen dat je vermoeider bent dan daarvoor. Even een wekkertje zetten dus!

Wist je dat...

sommige mensen zo hard snurken dat het volume vergelijkbaar is met een brommer die voorbij scheurt? Meer mannen dan vrouwen snurken en als je op je rug ligt snurk je sneller. Uit onderzoek blijkt dat stemoefeningen het snurken een stuk verminderen. Even wat zanglessen nemen dus!

wil je meer weten over dekbedden? Lees verder op deze pagina's: