HEMA Privacy Statement
HEMA verzamelt via haar winkels, website(s), applicatie(s), acties, haar spaarprogramma en andere diensten persoonsgegevens c.q. informatie over jou (hierna: “Persoonsgegevens”). HEMA is ervan overtuigd dat de bescherming van Persoonsgegevens van essentieel belang is.
Wij hechten eraan dat onze dienstverlening transparant, persoonlijk en betrouwbaar is. In dat kader vinden wij het belangrijk dat je precies weet welke Persoonsgegevens HEMA verzamelt, voor welke doeleinden we deze Persoonsgegevens gebruiken, aan welke derde partijen deze Persoonsgegevens worden verstrekt en hoe je jouw rechten met betrekking tot deze Persoonsgegevens kan uitoefenen. In dit HEMA Privacy Statement (hierna: “Privacy Statement”) beschrijven wij dat op een overzichtelijke manier. HEMA staat er in ieder geval voor in dat Persoonsgegevens op een zorgvuldige wijze en in overeenstemming met de wet- en regelgeving worden verzameld, gebruikt en verwijderd.
Dit Privacy Statement kan van tijd tot tijd wijzigen indien nieuwe ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Het meest actuele Privacy Statement vind je altijd op www.HEMA.nl. Indien het Privacy Statement wordt gewijzigd, zal HEMA dit communiceren via haar website of per e-mail.
Vragen
Heb je vragen over ons Privacy Statement, dan kun je deze richten aan:
HEMA B.V.
Afdeling Klantenservice
Postbus 37110
1030 AC Amsterdam
of via www.hema.nl/klantenservice
Wat valt er onder HEMA?
HEMA is de wettelijk verantwoordelijke voor de verwerking van alle Persoonsgegevens van onze (potentiële) klanten, bezoekers en gebruikers van onze winkels, websites (waaronder www.hema.nl, https://foto.hema.nl, https://tickets.hema.nl, https://verzekerdbijhema.nl, https://zorgverzekeringhema.nl en https://notarisservice.hema.nl) en andere diensten, zoals de HEMA-app (hierna: “HEMA App”).
Onder HEMA wordt verstaan HEMA B.V. (Kamer van Koophandel-nummer 34215639) en haar dochterondernemingen, waaronder HEMA Financial Services B.V. (Kamer van Koophandel-nummer 30076044) zijnde de aanbieder van HEMA Verzekeringen. HEMA B.V. en HEMA Financial Services B.V. zijn gevestigd aan de NSDM-straat 10, 1033 SB te Amsterdam. Voor aanvullende informatie over HEMA Verzekeringen verwijzen we je graag naar onze dienstenwijzer.
Voor welke doeleinden verzamelt en verwerkt HEMA persoonsgegevens?
-
HEMA verzamelt en verwerkt Persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- Het uitvoeren van bestellingen voor producten en diensten uit de webshop, winkel of HEMA App en het aanmaken en onderhouden van het (persoonlijke) HEMA-account (hierna: “HEMA Account”) van betrokkene;
- Het toesturen van aanbiedingen, nieuwtjes en acties via e-mail, HEMA App en post;
- Het uitvoeren van het loyaliteitsprogramma;
- Analyses voor procesverbetering, ontwikkeling van producten en diensten en marktonderzoek;
- Het voorkomen en bestrijden van diefstal of andere vormen van fraude;
- Ter ondersteuning van communicatie en campagnes via social media;
- Afhandelen van klachten en verzoeken om informatie.
1. Uitvoeren van bestellingen voor producten en diensten uit de webshop, winkel of HEMA app en aanmaken en onderhouden HEMA Account
HEMA legt Persoonsgegevens vast bij bezoek aan de HEMA Website, bij gebruik van de HEMA App, bij het aanvragen of bestellen van producten of diensten door klanten (waaronder ook de producten en diensten van HEMA fotoservice, HEMA tickets en HEMA verzekeringen), bij het retourneren van producten zonder bon en bij het aanmaken en onderhouden van een HEMA Account.
Als je jonger bent dan 16 jaar en je wilt producten of diensten bestellen of aanvragen, een HEMA Account aanmaken of deelnemen aan het klantenprogramma, dan dien je daarvoor toestemming te hebben gekregen van je ouder(s) of voogd(en).
HEMA Account
Om volledig van alle diensten en functionaliteiten gebruik te kunnen maken die HEMA via de website en HEMA App aanbiedt, moet je een persoonlijk HEMA Account aanmaken. Wanneer je een HEMA Account creëert, wordt aan je gevraagd om bepaalde Persoonsgegevens te verstrekken.
Een HEMA Account zonder deelname aan het loyaliteitsprogramma
Voor een dergelijk HEMA Account ben je niet verplicht alle Persoonsgegevens te verstrekken. Het verstrekken van een geldig e-mailadres, wachtwoord, voor- en achternaam, aanhef, postcode, huisnummer en telefoonnummer is verplicht. De Persoonsgegevens die je verstrekt kun je altijd aanpassen. De gegevens die je verstrekt, stellen ons in staat om onze dienstverlening nog beter op jou te kunnen afstemmen. De verstrekte Persoonsgegevens gebruiken we, naast de verder in dit Privacy Statement genoemde doeleinden, om het HEMA Account te kunnen aanmaken en je de daarbij behorende functionaliteiten, zoals shoppingcart en laatst bekeken producten te bieden. Je kunt je HEMA Account te allen tijde verwijderen. Indien je je Account verwijdert, zullen je gegevens niet langer worden bewaard.
De verwerkingen van Persoonsgegevens ten behoeve van het aanmaken van een HEMA Account, zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst tussen jou en HEMA. Jij bestelt immers producten bij HEMA en HEMA kan de afhandeling van jouw bestellingen verzorgen.
Een HEMA Account met deelname aan het loyaliteitsprogramma
Indien je je wilt registreren voor het loyaliteitsprogramma is een HEMA Account noodzakelijk. Je kunt bij registratie voor het klantenprogramma gebruik maken van je bestaande HEMA Account of, indien je er nog geen hebt, een nieuw HEMA Account aanmaken tijdens registratie.
Bij registratie voor het klantenprogramma is het verstrekken van een geldig e-mailadres, wachtwoord, voor- en achternaam, aanhef, postcode, huisnummer, telefoonnummer en geboortedatum verplicht.
2. Het toesturen van aanbiedingen, nieuwtjes en acties via e-mail, en de HEMA app.
Indien je daarvoor toestemming hebt gegeven wordt je e-mailadres gebruikt voor het toesturen van nieuwsbrieven met actuele aanbiedingen, specifieke acties en informatie over bijvoorbeeld (nieuwe) producten en diensten. Indien je de HEMA App hebt geïnstalleerd en akkoord bent gegaan met het ontvangen van push notificaties, dan ontvang je van HEMA push berichten met actuele aanbiedingen, specifieke acties en informatie over bijvoorbeeld (nieuwe) producten en diensten. De toestemming hiervoor kun je altijd intrekken door bij de instellingen van jouw telefoon de push notificaties uit te zetten. Met het gebruik van de HEMA App ga je ook akkoord met het ontvangen van berichten in de inbox van de HEMA App en kan je toestemming geven om je locatie te delen. Tot slot kan HEMA je ook per post aanbiedingen, specifieke acties en informatie over (nieuwe) producten en diensten verstrekken. Ook hiervoor kun je je afmelden via HEMA Klantenservice, zie bovenaan dit Privacy Statement of via de afmeldmogelijkheid die in het poststuk is opgenomen.
3. Uitvoeren van het loyaliteitsprogramma
HEMA biedt met het klantenprogramma iets extra’s voor alle deelnemers. Met de HEMA pas of de HEMA App kun je deelnemen aan het loyaliteitsprogramma. Er zijn verschillende niveaus van deelname.
Niveau 1: algemene HEMA pas aanbiedingen en punten sparen
Wanneer je alleen gebruik wilt maken van algemene HEMA pas aanbiedingen dan koop je in de HEMA de HEMA pas. Na aanschaf van de pas kun je door je pas te laten scannen bij een aankoop aan de kassa gebruik maken van de geldende algemene aanbiedingen. Tevens spaar je direct punten, die je echter pas kunt inwisselen indien je deelneemt op niveau 2 van het programma. Wanneer je de pas niet registreert dan neem je anoniem deel aan het spaarprogramma.
Niveau 2: Punten inwisselen voor de HEMA pas vouchers, welkomstcadeau, gratis tompouce voor je verjaardag en persoonlijke aanbiedingen
Wanneer je met de pas ook punten wilt kunnen inwisselen voor vouchers, dan dien je de pas te registreren via de website of deel te nemen aan het klantenprogramma via registratie in de HEMA App. Na registratie van de pas en/of in de HEMA App ontvang je een welkomstcadeau en een gratis tompouce voor je verjaardag. Bij het registreren van de HEMA pas via de website of bij registratie in de HEMA App is een HEMA Account noodzakelijk en geef je HEMA ondubbelzinnige toestemming om je aankoopgegevens en surfgedrag te analyseren en op basis daarvan gepersonaliseerde nieuwsbrieven toe te sturen alsmede specifiek voor jou door HEMA geselecteerde producten en diensten onder de aandacht te brengen.
Zoals hiervoor aangegeven, verwerken wij je Persoonsgegevens voor het toesturen van aanbiedingen, nieuwtjes, acties via e-mail, en de HEMA App en deelname aan het loyaliteitsprogramma op basis van jouw toestemming. Je kunt je toestemming voor het toesturen van e-mail nieuwsbrieven altijd intrekken door gebruik te maken van de afmeldlink in het toegezonden e-mailbericht. Verder kun je deelname aan het loyaliteitsprogramma ook altijd stopzetten. Lees hiervoor de programma voorwaarden. Indien je je toestemming voor het toesturen van e-mail nieuwsbrieven intrekt of je loyaliteitsprogramma opheft, zullen wij je gegevens verwijderen.
4. Analyses voor procesverbetering, ontwikkeling van producten/diensten en marktonderzoek
HEMA streeft ernaar om websites, apps en diensten van de hoogste kwaliteit te kunnen leveren en om het assortiment en de diensten zo goed mogelijk op de wensen en behoeften van onze klanten en bezoekers af te stemmen. Hiervoor is het noodzakelijk dat HEMA statistisch onderzoek uitvoert zodat zij, waar nodig, aanpassingen kan aanbrengen. HEMA kan voor dit statistisch onderzoek gebruik maken van klantgegevens. Onderzoeksresultaten worden steeds op geaggregeerde basis gerapporteerd en zijn op geen enkele wijze tot individuele klanten te herleiden.
-
Door je gedrag op onze marketinguitingen en websites te analyseren kunnen we onze website en aanbiedingen beter op je persoonlijke voorkeuren afstemmen. Hier komt profilering bij kijken: dit is elke vorm van geautomatiseerde gegevensverwerking waarbij we bepaalde persoonlijke aspecten van jou analyseren om onder andere je persoonlijke voorkeuren, interesses en gedrag te voorspellen. We maken hiervoor onder andere gebruik van cookiegegevens en accountgegevens (en met jouw toestemming gegevens van andere partijen). Denk aan:
- Laatst gekochte artikelen
- Bekeken pagina’s op onze websites
- Volgorde van artikelen op artikeloverzichtspagina’s
- Kortingscodes vanwege je verjaardag
- Advertenties met artikelen die je eerder hebt bekeken
Deze verwerkingen van Persoonsgegevens voor dit doel zijn noodzakelijk ter behartiging van gerechtvaardigde belangen om jou op de best mogelijke manier van dienst te kunnen zijn en om je de beste klantervaring te kunnen geven.
5. Het voorkomen en bestrijden van diefstal of andere vormen van fraude
Camerabeveiliging
Wij beveiligen onze winkels o.a. met camera’s ter bescherming van onze werknemers, klanten en eigendommen. Deze camera's zijn duidelijk zichtbaar geplaatst en bij betreding van één van onze winkels word je op de aanwezigheid van cameratoezicht geattendeerd. Wij bewaren de gemaakte videobeelden maximaal 4 weken daarna vernietigen wij deze beelden, tenzij er goede redenen zijn om de beelden langer te bewaren (bijvoorbeeld wanneer deze van belang zijn voor een politieonderzoek).
De verwerkingen van de Persoonsgegevens die met camerabeveiliging zijn gemoeid, achten wij noodzakelijk ter behartiging van gerechtvaardigde belangen dat we een veilige winkel hebben voor onze klanten en werknemers en om fraude tegen te gaan. Onze camerasystemen zijn altijd zodanig geplaatst en ingericht dat dit zo min mogelijk impact heeft op jouw privacy.
6. Ter ondersteuning van online marketingcommunicatie en campagnes
HEMA gaat graag via het web en (eigen) social media kanalen in gesprek met klanten, bezoekers van de website, gebruikers van de HEMA App en deelnemers van het ’meer HEMA’ loyalty programma over haar organisatie, producten en/of diensten. Het doel is om nuttige en relevante informatie te bieden en/of vragen te beantwoorden. HEMA volgt hiervoor actief het internet en social media kanalen, zoals Facebook, Twitter en blogs. HEMA volgt discussies op deze kanalen, neemt er aan deel en beantwoordt individuele, relevante vragen. HEMA behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om niet op iedere vraag of opmerking te reageren. Aan het wel of niet inhoudelijk reageren kan dan ook geen enkel recht worden ontleend.
HEMA maakt ook gebruik van door bezoekers of klanten geboden toegang tot social media, zoals Facebook, waardoor HEMA toegang heeft tot (een deel van) je gegevens op die social media. Om je gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen als je social media (zoals Facebook), zoekmachines (zoals Google) of andere websites en apps bezoekt, kunnen we je e-mailadres of ander identificerend gegeven matchen met gegevens van die social media of zoekmachines. Dit gebeurt altijd in gehashte vorm. Indien je deze wijze van adverteren niet wenst kun je je daarvan afmelden via deze afmelden via deze link.
Wanneer je met ons communiceert via onze social mediapagina's (bijvoorbeeld wanneer je commentaar plaatst of ons volgt door op de "Like" knop te klikken) kan het zijn dat wij Persoonsgegevens over je kunnen zien. Dit Privacy Statement geldt dan voor de persoonsgegevens die HEMA verwerkt. Indien je ervoor kiest de HEMA Website of andere HEMA (online) diensten te delen via social media, dan kunnen jouw Persoonsgegevens (zoals je naam en het feit dat je geïnteresseerd bent in onze producten en diensten) tevens zichtbaar worden voor alle bezoekers van je persoonlijke social mediapagina's. Op het gebruik van dergelijke social media websites zijn de voorwaarden, privacybeleid en cookieverklaring van de betreffende social media websites van toepassing.
De verwerkingen van Persoonsgegevens die plaatsvinden bij het volgen door ons van internet en social media kanalen, wanneer je via die kanalen met ons communiceert, zijn noodzakelijk ter behartiging van gerechtvaardigde belangen om jou zo goed mogelijk van dienst te zijn en het gedrag en de mogelijke voorkeuren van klanten van HEMA in zijn algemeenheid beter te begrijpen. Wij matchen jouw Persoonsgegevens met gegevens van social media of zoekmachines op basis van jouw toestemming.
7. Afhandelen van klachten en verzoeken om informatie
Als je contact opneemt met de klantenservice van HEMA, omdat je vragen of klachten hebt over de dienstverlening van HEMA, zullen wij jouw contactgegevens en jouw vraag of klacht opslaan. HEMA kan jou vragen om meer Persoonsgegevens te geven indien wij dat nodig vinden voor beantwoording van de vraag of afhandeling van de klacht. De verstrekte Persoonsgegevens worden gebruikt voor het afhandelen van de vraag of klacht.
De Persoonsgegevens die we verwerken voor dit doel kunnen plaatsvinden, omdat je bij HEMA producten hebt gekocht of diensten hebt afgenomen of dit van plan bent. De gegevensverwerkingen zijn dan noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst die je met ons hebt gesloten of wil sluiten. Daarnaast kunnen deze gegevensverwerkingen noodzakelijk zijn ter behartiging van gerechtvaardigde belangen om jou op de best mogelijke manier van dienst te kunnen zijn en om je de beste HEMA ervaring te kunnen geven.
Toegang tot en aanpassing van Persoonsgegevens
Je kunt HEMA op elk moment meer informatie over of inzage vragen in de Persoonsgegevens die HEMA van jou verzamelt en gebruikt. Daarnaast kun je een verzoek doen om jouw Persoonsgegevens te verstrekken in een veel voorkomend bestandsformaat. Ook kan je een verzoek doen om je Persoonsgegevens te laten corrigeren, aan te vullen, te verwijderen of om het gebruik van jouw Persoonsgegevens te beperken en je kan bezwaar maken tegen de (verdere) verwerking van jou Persoonsgegevens. Je kan altijd bezwaar maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door HEMA. Als je wilt dat HEMA jouw gegevens niet langer gebruikt voor direct marketing, kan je dat bij de klantenservice aangeven.
Je kunt je verzoek sturen aan HEMA Klantenservice. HEMA zal je dan wel verzoeken om een kopie van een legitimatiebewijs in te zenden. HEMA zal in beginsel binnen (1) maand schriftelijk op jouw verzoek reageren via het opgegeven e-mailadres. Indien je verzoek ingewikkeld is, kan deze termijn met nog eens (2) maanden worden verlengd. We zullen je dit dan binnen (1) maand na de ontvangst van je verzoek laten weten.
Je kunt jouw Persoonsgegevens ook altijd bekijken en zo nodig wijzigen in jouw eigen HEMA Account.
Als de verwerking van de Persoonsgegevens berust op jouw toestemming, heb je het recht om die toestemming op elk moment in te trekken. Nadat je je toestemming hebt ingetrokken, zal HEMA ervoor zorgen dat zij de verwerking van de Persoonsgegevens voor dat doeleinde staakt. De intrekking van jouw toestemming heeft geen terugwerkende kracht. Het intrekken van jouw toestemming heeft dus geen gevolgen voor al uitgevoerde handelingen.
Als je van mening bent de verwerking van Persoonsgegevens inbreuk maakt op de wet kun je contact opnemen met HEMA Klantenservice. Je hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Voor de volledigheid geven wij hieronder nogmaals de gegevens van de HEMA Klantenservice weer.
HEMA B.V.
Afdeling Klantenservice
Postbus 37110
1030 AC Amsterdam
of via www.hema.nl/klantenservice
Welke derden hebben toegang tot je gegevens?
HEMA schakelt bij de uitvoering van haar dienstverlening derden in. Persoonsgegevens worden slechts aan derden beschikbaar gesteld wanneer deze gegevens nodig zijn voor de derde partij ter uitvoering van de betreffende diensten.
Dit kunnen derden zijn die HEMA bijvoorbeeld inschakelt voor de uitvoering van betalingen (betalingsdienstverleners), marketingactiviteiten (zoals drukkerijen, e-mail, postverwerkers, social media en zoekmachines), voor producten en diensten waarbij HEMA als tussenpersoon optreedt (zoals voor Menzis Zorgverzekeraar N.V. voor zorgverzekeringen (https://www.menzis.nl/privacy) en Achmea B.V. voor schadeverzekeringen (https://www.inshared.nl/privacy), voor IT-werkzaamheden (IT-dienstverleners) en voor haar klantenservice. Voor zover deze derden bij het uitvoeren van de betreffende diensten Persoonsgegevens verwerken, doen zij dit in hoedanigheid van verwerker voor HEMA en heeft HEMA de vereiste technische en organisatorische maatregelen getroffen (waaronder het sluiten van een verwerkersovereenkomst) om te verzekeren dat je gegevens uitsluitend voor bovenstaande doeleinden worden verwerkt.
Uitsluitend indien HEMA hiertoe wettelijk is verplicht, worden Persoonsgegevens verstrekt aan toezichthouders, fiscale autoriteiten en opsporingsinstanties.
Persoonsgegevens kunnen in dit kader ook worden doorgegeven aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte. HEMA zal in dergelijke gevallen passende maatregelen nemen en standaardbepalingen inzake gegevensbescherming die door de Europese Commissie zijn opgesteld met deze ontvangers overeenkomen om te waarborgen dat je gegevens zo goed mogelijk worden beschermd. Indien je wilt weten welke waarborgen we inzetten om jouw gegevens te beschermen neem dan contact op met HEMA Klantenservice.