HEMA heeft in de loop der jaren veel verschillende huismerken verkocht. Voor make-up, overhemden, elektrische apparaten, beenmode en allerlei andere soorten artikelen. De meeste huismerken zijn in de eerste helft van de jaren vijftig geïntroduceerd, andere kwamen pas jaren later in de schappen. Veel schoonmaakproducten werden verkocht onder de naam HEMAX. Dit keurmerk was, samen met andere keurmerken, HEMA's antwoord op de prijzenslag van de jaren vijftig. In plaats van prijzen te verlagen, ging HEMA de concurrentie aan door de kwaliteit van de artikelen te verbeteren. Miss Helen is een ander bekend huismerk, dat we vanaf de jaren vijftig tot 2012 verkocht hebben; al onze make-up was van dit merk. Sinds de jaren tachtig is de naam HEMA zelf een merknaam. Op deze pagina vind je een overzicht van de huismerken die HEMA door de jaren heen gehad heeft.
Frany
Fotorolletjes, fotohoekjes en andere fotobenodigdheden zijn al lang te vinden in het HEMA assortiment. Rond 1930 startten we met de verkoop van fotomaterialen onder het huismerk Frany. Een samenstelling van de namen Francien en Annie; de dochters van de toenmalige directeur. Later verkocht HEMA onder dit merk ook verschillende etenswaren. Met name fruit in blik en vruchtensappen. Frany was HEMA's eerste huismerk. HEMA stopte in de jaren zeventig met het merk.
Hemax en Hemaxop
Deze huismerken werden gebruikt voor wasmiddel en zeep. HEMA verkoopt sinds het begin allerlei soorten huishoudartikelen, zoals meubelwas en zeeppoeder. Vanaf begin jaren vijftig verkochten we veel schoonmaakproducten onder het huismerk HEMAX. Het begon met zeepvlokken, die je in water strooide en waar je vervolgens met een speciale garde een sopje van maakte, om het textiel met de hand te wassen. Het huismerk Hemaxop werd iets later geïntroduceerd. Deze was speciaal voor synthetische stoffen. Lange tijd prijkte op de HEMAX-artikelen het groene keurmerk 'Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen'. Dit keurmerk was, samen met andere keurmerken, HEMA's antwoord op de prijzenslag van de jaren vijftig. In plaats van prijzen te verlagen, ging HEMA de concurrentie aan door de kwaliteit te verbeteren. Inmiddels verkopen we natuurlijk geen meubelwas meer, maar nog wel wasmiddel, allesreiniger, vaatwastabletten en allerlei andere moderne huishoudartikelen.
advertentie voor HEMAX - jaren vijftig
Miss Helen
Vanaf de jaren vijftig tot en met 2012 was alle make-up van HEMA van het huismerk Miss Helen. Ook veel andere persoonlijke verzorgingsartikelen werken onder Miss Helen verkocht. Verschillende artikelen van het merkt werden een succes: in de jaren zestig kochten veel schoolmeisjes hun eerste mascara bij HEMA. Die kostte in die tijd slechts 1 gulden. Iconische artikelen uit de jaren negentig en nul zijn de make-up stackers: potjes oogschaduw die je op elkaar kon schroeven. De torentjes waren een grote hit onder tieners die hun eerste make-up kochten. De potjes waren uniek, omdat je ze op elkaar kon schroeven. Je kon ze zo hoog maken als je zelf wilde. HEMA stopte in 2012 met het merk Miss Helen. In 2020 kwamen de stackers nog even terug in een nieuw jasje, als limited editions. Niet onder het merk Miss Helen, maar onder het eigen merk HEMA. Naast oogschaduw waren er ook lippenbalsem en blush en highlighter in de stackers verkrijgbaar.
afbeelding: HEMA medewerker poseert bij Miss Helen collectie, jaren tachtig
make-upafdeling met Miss Helen artikelen, filiaal Vlissingen 1962
Miss Helen advertentie - eind jaren zestig
Josselyne
Josselyne was HEMA's huismerk voor speelgoed. Voornamelijk poppen met bijbehorende poppenkleertjes waren van het merk. Maar ook verschillende soorten beenmode, zoals panty's werden verkocht onder dit huismerk.
beenmode van het huismerk Josselyne, filiaal Waalwijk, 1961
Reactor
Reactor was ons huismerk voor electronica. Koffiemolens, stofzuigers, strijkijzers, maar ook veel gereedschap en seizoensartikelen. Zoals visgerei en campingspullen. Daarnaast werd dit huismerk ook gebruikt voor auto- en fietsartikelen.
afbeelding: klopboor van het huismerk Reactor, 1970
Inoxal
Onder het merk Inoxal vielen alle staalwaren uit de keuken. Bestek, koksmessen, pannen en allerlei andere 'tafelcultuur'. Ook een woord uit die tijd, de jaren vijftig.
pannen en andere 'tafelcultuurartikelen' van het huismerk Inoxal, filiaal Waalwijk, 1961
Inoxal advertentie, 1959
Roland
Roland was HEMA's huismerk voor herenmode. Voornamelijk overhemden, dassen en riemen werden onder dit merk verkocht. In je de jaren zestig kocht je al een herenoverhemd voor 9 gulden en 75 cent.
winkelmedewerkers op de herenmodeafdeling, HEMA Osdorp Amsterdam, 1960
Marjolein
Marjolein wat HEMA's huismerk voor baby- en kinderkleding. Luierpakjes en speelpakjes van badstof, gebreide wollen jurkjes, maar ook babybeddengoed zoals lakentjes en dekentjes werden onder deze naam verkocht.
babykledingadvertentie van het merk Marjolein, jaren zestig
andere huismerken
Fanfare, Top-hit, Twente-Lux, Allure en Everclean zijn andere huismerken die HEMA heeft verkocht. Allemaal werden ze in de jaren vijftig geintroduceerd. Top-hit was, naast Josselyne, het huismerk voor beenmode. HEMA verkocht nylons (panty’s), steunkousen en hold up’s onder deze naam. Twente-Lux was het merk voor beddengoed, voornamelijk voor lakens en kussenslopen. Huismerk Allure werd als een soort premiumvariant gebruikt. Met name woontextiel en beddengoed waren van het merk. Hier en daar werden er uitstapjes gemaakt naar bijvoorbeeld luxe badjassen en herensloffen. Fanfare was HEMA's huismerk voor muurverf, behang en andere doe-het-zelf-artikelen. Everclean is het huismerk dat het langst door HEMA werd verkocht. Het was tot 2019 bij ons verkrijgbaar en omvatte alle mondverzorging, zoals tandpasta, mondwater en tandenstokers.
B.A.E.
B.A.E. is HEMA's jongste en het enige nog bestaande huismerk. B.A.E. is ons make-up merk voor jonge meiden en werd in 2019 gelanceerd. De letters staan voor: Before Anything Else: het is letterlijk het allereerste wat je 's ochtends opdoet voordat je de deur uitgaat. Daarnaast staat B.A.E. voor jouw beste vriend of vriendin, degene die op de eerste plek staat. De boodschap is: wie je ook bent, wat je ook doet, met B.A.E. ben je altijd de beste versie van jezelf. De producten van B.A.E. zijn betaalbaar, vegan en ontwikkeld met het oog op een goede toekomst.