menu sluiten

logistiek

Het transport van artikelen naar onze winkels was in de eerste jaren van HEMA niet heel ingewikkeld. We hadden drie winkels in Amsterdam, het 'distributiecentrum' zat bij het hoofdkantoor en met paard en wagen werden de winkels bevoorraad.

afbeelding: met paard en wagen, 1926

Met de komst van meer winkels werd het bevoorraden een stuk ingewikkelder. Eind jaren vijftig nam alleen het laden van één vrachtwagen al een hele dag in beslag. De chauffeur moest zijn lading van verschillende plaatsen ophalen, want een deel van de artikelen lag op het hoofdkantoor aan de Ruysdaelstraat in Amsterdam, andere lagen op het Amsterdamse Prinseneiland en weer andere artikelen moesten worden opgehaald in Bussum, Diemen en Naarden.

afbeelding: bevoorrading HEMA Nijmegen, 1947

Vanaf 1964 was dit verleden tijd. HEMA kreeg namelijk haar eigen distributiecentrum, gelegen in het Utrechtse Lage Weide. Vandaag de dag werkt HEMA samen met partners in Frankrijk, de Verenigde Staten, Mexico, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten en daarom beschikken we inmiddels over drie verschillende distributiecentra. Van over de hele wereld komen daar enorme hoeveelheden artikelen aan, die allemaal op het juiste moment, op de juiste plaats in de schappen moeten liggen. En dit in bijna 800 winkels, verspreid over 11 landen. Een enorme logistieke uitdaging.

HEMA transportwagens, 1956

 

bevoorradingen vanaf de luchthaven, jaren vijftig

 

wagenpark HEMA, anno 1970

 

distributiecentrum Lageweide, 1982

 

distributiecentrum Lageweide, 1990

 

distributiecentrum Lageweide, 1993

 

HEMA vrachtwagen, anno 2021