menu sluiten

immuunsysteem: alles wat je erover wilt weten

Hoeveel weet jij eigenlijk over je immuunsysteem? Tijd om je erin te verdiepen! Wanneer je weet wat het precies is, hoe het werkt, wat het doet en hoe alledaagse dingen er invloed op hebben, kan het je helpen gezond te blijven.

Je immuunsysteem doet hard z’n best om ziektekiemen en andere indringers uit te roeien die niets in je lichaam te zoeken hebben. Zoals virussen, bacteriën en parasieten. Het wonderlijke systeem bestaat uit organen, cellen en weefsels die allemaal samenwerken om deze indringers de deur te wijzen. Belangrijke organen die daarbij helpen, zijn de lymfeklieren, je milt en beenmerg. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Het systeem ontwikkelt allerlei cellen die helpen bij het vernietigen van ziekteverwekkers. Sommige van deze cellen zijn speciaal voor het bestrijden van een bepaalde ziekte. Deze ziektebestrijdende cellen worden door je hele lichaam opgeslagen in je immuunsysteem, totdat ze aan de slag moeten. Wanneer ziekteverwekkers worden ontdekt, geeft je lichaam namelijk een seintje dat het wordt aangevallen. Vervolgens worden de juiste aanvallende cellen naar het probleemgebied gestuurd om de indringers te vernietigen.

Waarom dit nou zo belangrijk voor je is? Wanneer het goed functioneert, helpt het je in het dagelijks leven gezond te blijven wanneer je in contact komt met ziektekiemen en bacteriën van dieren, andere mensen en je omgeving. Zonder een gezonde afweer pik je sneller infecties en infectieziekten op. En dat is geen pretje. Stel, je ademt een verkoudheidsvirus in via je neus. Dan richten ziektebestrijdende cellen zich op dat virus en stoppen ze de verspreiding of helpen ze je bij het herstellen ervan. Het kost tijd om een infectie te overwinnen en soms lukt het je lichaam niet in z’n eentje. Dan kan het zijn dat je medicijnen nodig hebt. Maar een goed immuunsysteem is altijd de basis van een gezond lichaam en snel herstel.

ontstressen HEMA

afweersysteem – zo geef je ‘m een boost

Je neemt je afweersysteem heel snel voor lief, omdat het je altijd beschermt tegen ziekteverwekkers. Je staat er vaak simpelweg niet bij stil. Maar wanneer jij zorgt voor je immuunsysteem, zorgt je afweer voor jou. Dat betekent dat een gezonde levensstijl vaak goede afweer als resultaat heeft. Je afweersysteem een boost geven? Dat doe je met een paar simpele, gezonde gewoonten:

Rook niet, gebruik geen drugs en drink met mate
Eet veel groente, fruit en vezels
Beweeg regelmatig
Zorg voor een gezond gewicht.
Slaap voldoende
Probeer stress te minimaliseren
Neem maatregelen om infectie te voorkomen: was je handen regelmatig en zorg dat je vlees gaar is.

Laten we wat dieper op dit rijtje ingaan! Goed slapen speelt een belangrijke rol bij gezond blijven. Én het is gratis. Probeer elke nacht zeven tot negen uurtjes te maken. Terwijl je slaapt, gebruikt je lichaam die tijd om belangrijke functies te herstellen, zoals je immuniteit. Wanneer je niet voldoende vitaminen binnenkrijgt via je dieet, kun je dit aanvullen met voedingssupplementen. Multivitaminen kunnen bijvoorbeeld nooit kwaad, maar er is geen magische vitamine die een verkoudheid, griep of ander virus kan voorkomen. Er is een uitzondering op de regel dat supplementen niet echt helpen om te voorkomen dat je ziek wordt. En dat is vitamine D. Je afweer kan vitamine D namelijk goed gebruiken bij het bestrijden van virussen. Hoewel het niet voorkomt dat je een virus krijgt, kan het wel de ernst van de ziekte verminderen en je sneller helpen te herstellen. Hoe je ontspant, verschilt van persoon tot persoon. Of je nu graag wandelt, op de bank kruipt met een boek of een halfuurtje yoga doet. Dol op sporten? Twee vliegen in één klap! Het vermindert stress, zorgt voor een goed humeur en houdt je hersenen én lijf soepel. Ook voor een gezond immuunsysteem is regelmatig bewegen belangrijk.

immuunsysteem gezond houden in ’t dagelijks leven

Hoe zorg je ervoor dat goed zijn voor je immuunsysteem vanzelfsprekend wordt in je dagelijks leven? Simpelweg door klein te beginnen en er een gewoonte van te maken. Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Veel mensen slapen bijvoorbeeld niet genoeg. Begin met het verminderen van schermtijd voordat je naar bed gaat en kruip eerder onder de wol. Wanneer je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat, werk je aan een gezond slaapritme. Regelmatig bewegen? Je hoeft je niet elke dag in de sportschool uit te sloven. Neem te trap naar werk of parkeer verder weg bij de supermarkt zodat je wat langer loopt. Pauze op werk? Vind een wandelmaatje en ga een blokje om. Ook als je thuis werkt zijn er tal van manieren om je in het zweet te werken: doe oefeningen als burpees, lunges of push-up om in beweging te blijven zonder apparaten. Meditatie is een goede manier om zowel lichaam als geest te ontspannen. Apps zoals Calm en Headspace maken het makkelijk om iedere dag tien minuutjes te ontspannen. Wil je meer groente en fruit eten? Trakteer jezelf dan op een fruitmand voor op je bureau of neem eens komkommer of paprika mee als tussendoortje. Natuurlijk in een handig HEMA-bakje. Of maak elke dag een lekkere en gezonde smoothie. Zo simpel kan het zijn om je lichaam gezond te houden.