menu sluiten

thuis sporten met HEMA

Begin de dag goed door te starten met wat ochtendgymnastiek. Nu hoef je jezelf hiervoor niet meteen naar de sportschool te slepen, want beweging is namelijk dichterbij dan je misschien in eerste instantie denkt. Ga lekker thuis sporten! Dat is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Wij hebben een aantal leuke oefeningen bedacht die je op elk moment van de dag thuis kunt uitvoeren. Zo weet je precies wat je kunt doen om je lichaam gezond te houden. Extra fijn is dat je hiervoor zeker geen dure sport apparatuur nodig hebt. In de meeste gevallen volstaat een matje en simpelweg je eigen lichaamsgewicht om goede oefeningen te doen.

Voor volwassenen is het goed om elke week minstens 150 minuten te bewegen. Dit komt neer op ongeveer elke dag een half uurtje bewegen. Onderstaande oefeningen zijn een handige manier om aan de benodigde beweging te komen. En het mooie is dat je alles lekker vanuit huis kan doen. Thuis sporten is voor iedereen mogelijk.

een workout thuis doen

Ben je helemaal ready? Volg dan één van de workouts die je thuis kunt doen. Het mooie is dat je geen ingewikkelde apparatuur nodig hebt om thuis te sporten. Voor onderstaande workouts voor thuis volstaat een krukje of stoel, een mat of wat kussens en een springtouw. Uiteraard is lekker zittende sportkleding ook wel zo fijn om te hebben. Als je besluit een workout thuis te doen, kun je kiezen uit oefeningen die meer gericht zijn op cardio of kracht. Begin wel als je gaat thuis sporten altijd met een warming up. Hiermee voorkom je vervelende blessures.

cardio sessie

Wil je aan je conditie werken? Dan is het goed om een cardio workout te doen. Volg daarvoor de volgende oefeningen:

  • 1 minuut touwtje springen
  • 1 minuut traplopen
  • 1 minuut een stoel of kruk op- en afstappen
  • 1 minuut rust

Herhaal bovenstaande stappen vijf keer. Reken maar dat de hartslag omhoog schiet!. En dat is ook precies de bedoeling. Heb je geen springtouw in huis? Geen nood. Dan vervang je de minuut touwtje springen voor een minuutje Jumping Jacks. Hiervoor ga je met armen en benen gespreid de lucht in springen. Zo ervoor dat je voldoende ruimte hebt om te springen.

 

buikspierkwartiertje

Iedereen die weleens in de sportschool is geweest, kent het buikspierkwartiertje. Een kwartier lang specifiek de buikspieren trainen. Dit is een circuitje dat je ook prima bij het thuis sporten kunt volgen. Leg een matje of wat kussens klaar en voer onderstaande oefeningen uit:

  • Normale crunch
  • Side crunch
  • Knee raises
  • Sit ups
  • Side plank
  • Normal plank
  • Mountain climber

Doe elke oefening voor 50 seconden en houd daarna 10 seconden rust. Doe dit circuitje twee keer en je hebt er alweer een kwartiertje hard werken op zitten. Komt je sixpack al tevoorschijn?

 

total body workout

Zin om met een workout het gehele lichaam te trainen? Onderstaand schema zorgt ervoor dat je alle grote spiergroepen traint in slecht een kwartiertje tijd! Zo wordt thuis fitness wel heel makkelijk. Voer onderstaande oefeningen achter elkaar uit met 20 seconden rust tussen de oefeningen. Elke oefening doe je 60 seconden lang. Als je alle oefeningen gedaan hebt, heb je één rondje compleet. Doe in totaal twee rondjes met één minuut rust tussen de rondes.

  • Squat: doe een standaard squat en zak diep door de knieën
  • Lunges: eerst het linkerbeen, de tweede ronde het rechterbeen
  • Push-ups
  • Dips
  • Planken

Heb jij hierna nog adem over? Sporten thuis kan uitdagend zijn. Maar hiermee train je je lichaam goed. En dat is waar je naar opzoek bent wanneer je thuis gaat sporten, toch?

 

yoga

Thuis sporten hoeft niet per se om cardio of kracht te gaan. Je kunt ook de lenigheid trainen. En reken maar dat je na een sessie yoga ook echt spierpijn kunt hebben! Je hebt weinig attributen nodig voor yoga. Met een yogamat en wat ontspannende muziek ben jij al good to go. Online zijn er veel verschillende yogafilmpjes te vinden die alle oefeningen duidelijk uitbeelden. Experimenteer welke oefeningen prettig voelen en waar jij behoefte aan hebt.

sportoefeningen voor thuis

Bovenstaande sportoefeningen kan je eenvoudig thuis uitvoeren. Of ergens anders waar je wat ruimte hebt. Alleen nog even de juiste sportkleding aantrekken. Met de sportsokken, sportondergoed en sportbeha van HEMA zit dat wel goed. Geen zin in thuis fitness en wil je liever iets in de buitenlucht doen? Dan kun je uiteraard ook (hard)lopen of fietsen. Zeker met het mooie weer is dat een perfecte activiteit. Probeer de auto of het OV achterwege te laten en pak wat vaker de fiets. Of ga lekker lopend naar jouw bestemming. Zullen we afspreken dat jij de volgende keer lopend naar de HEMA komt?